miercuri, 23 decembrie 2015

Sus la naltul cerului, cu Byzantion - colinde cântate unul din cele mai minunate coruri de muzică psaltică

Membrii corului academic „Byzantion” au bucuria de a vă anunța apariția primului lor album de colinde tradiționale românești, atent selectate din tezaurul folcloric ocazional al Maramureșului, Moldovei, Transilvaniei, dar și al Munteniei și Basarabiei.
Intervențiile solistice, în dialog dinamic cu grupurile de flăcăi, secondate de sonorități timbrale ancestrale oferite de instrumentele tradiționale ale satului românesc, vă invită la o călătorie sonoră în negura timpului, în lumea colindelor creștine și laice.

Albumul poate fi achiziționat de AICI!
[...] Noul material discografic al corului psaltic ieșean cuprinde 25 de colinde selectate cu atenție din tezaurul folcloric ocazional al Maramureșului, Moldovei, Transilvaniei, dar și al Munteniei și Basarabiei, invitând ascultătorii la o „călătorie sonoră în negura timpului, în lumea colindelor creștine și laice”, după cum a mărturisit Adrian Sîrbu, dirijorul corului și cadru didactic la Universitatea de Arte „George Enescu” din Iaşi.

Am lansat acest album de colinde în încercarea de a valorifica un tezaur al folclorului ocazional. Monodiile au fost ușor prelucrate, fără să altereze izul arhaic cu sonorități ancestrale arhetipale și au fost acompaniate cu mici inserții de percuție, dar și de sunetele inconfundabile ale buciumului de sub Rarău. Izul monodiei folclorice s-a îmbinat cu izul psaltic prin colindul bizantin, dacă luăm ca exemplu compoziția lui Anton Pann. Colindul reprezintă o chemare a tineretului de toate vârstele ‒  așa cum spunea Preafericitul Părinte Patriarh Daniel ‒ de a vesti atât Nașterea Mântuitorului nostru Iisus Hristos, cât și spiritualitatea abisală a poporului nostru român”, a mai adăugat acesta.

Aplauzele din finalul fiecărei piese muzicale au constituit atât o răsplată a efortului artistic, cât și mărturia faptului că mesajul „colindului sfânt şi bun” a ajuns la inima fiecărui spectator.

Înfiinţat în anul 1997, pe vremea când membrii fondatori erau elevi ai Seminarului Teologic Ortodox Liceal „Sfântul Vasile cel Mare” din Iași, corul „Byzantion” are ca scop promovarea valorilor muzicale ortodoxe, desfășurându-și activitatea sub ascultarea Înaltpreasfințitului Părinte Teofan, Arhiepiscop al Iașilor și Mitropolit al Moldovei și Bucovinei, și sub patronajul Universității de Arte „George Enescu” din Iași.

1. Draga me' gazda frumoasa (Ialomița) 



2. Ia ieşiţi boieri afară (Transilvania)



Doamne, ler, Domnului, Doamne,
Ia ieșiți, boieri, afară!
Ia ieșiți, boieri, afară!

Doamne, ler, Domnului, Doamne,
De vedeți ce se scoboară,
De vedeți ce se scoboară

Doamne, ler, Domnului, Doamne,
Se scoboară doua flori,
Se scoboară doua flori.

Doamne, ler, Domnului, Doamne,
Da’ nu-s flori, ca-s frățișori,
Da’ nu-s flori, ca-s frățișori.

Doamne, ler, Domnului, Doamne,
Da-i Ion și Văsălie,
Da-i Ion și Văsălie.

Doamne, ler, Domnului, Doamne,
Se întorc de la robie,
Se întorc de la robie.

Doamne, ler, Domnului, Doamne,
Mama-sa când îi vedea,
Mama-sa când ii vedea.

Doamne, ler, Domnului, Doamne,
Caii în grajd îi bagă,
Caii în grajd îi bagă.

Doamne, ler, Domnului, Doamne,
Vin rosu să be’ le da-re,
Vin rosu să be’ le da-re.

3. Sus la 'naltul Ceriului (Banat)



Sus la 'naltul ceruluiu, la mijlocul raiuluiu
Corindelesi Doamne, corinde
In varfu' la noua meri, arde-si noua lumanari,
Corindelesi Doamne, corinde
Pica noua picaturi, trei de vin si trei de mir,
Corindelesi Doamne, corinde
Trei de apa limpejoara, sa faca de-o baisoara
Corindelesi Doamne, corinde
Dar in ea cine se scalda, scalda Bunul Dumnezeu
Corindelesi Doamne, corinde
Tot se scalda, se’mbaieste, cu apa se limpezeste
Corindelesi Doamne, corinde
Cu sfant mir se miruieste, si cu vinul se grijeste
Corindelesi Doamne, corinde
Sus la 'naltul ceruluiu, la mijlocul raiuluiu
Corindelesi Doamne, corinde

4. Colo jos, mai din jos (Hunedoara)



5. Tu ești lumina cea sfântă (Transilvania)




Tu ești lumina cea sfântă
Precistă blagoslovită
Că ai născut pre Fiul Sfânt
Oamenilor pre pământu'.

Tu ești cinste îngerească
Si slavă apostolească
Biruința sihăstrească
Nădejdea călugărescă.

La toți sfinții ești cunună
Cu-al Tău Fiu împreună.
Toti se satură cu tine
De dumnezeiasca pâine.

Tu ești izvor de viată
Adapi bine cu dulceață
Si ești maica adevărată
C-ai născut Fiu făr'de tată.

Mai întâi și mai Cinstită
Decât soarele mai Sfântă
Întru totul ești sfințită
De David ești prorocită.

Cartea ne scrie cu drepții
Unde doresc înțelepții
Si de-acum până-n vecie
Mila Domnului sa fie.

6. Crăciun trei slugi


7. La tătă casa-i lumină (Transilvania)


8. Gre' ierniţă



Gre’ ierniță s-o picatu’
Măruț, mărgăritar.
Gre’ iernită s-o picatu’

Oile tăte or zbieratu
Măruț, mărgăritar.
Oile tăte or zbieratu.

Dumnezău le-o auzitu
Măruț, mărgăritar.
Si la ele o coboratu.

Pă scară mandră de ceară
Măruț, mărgăritar.
Pă scară mandră de ceară.

Să culeagă flori de vară
Măruț, mărgăritar.
Să culeagă flori de vară.

Pă fustei de singerei
Măruț, mărgăritar.
Pă fustei de singerei

Să culeagă flori de tei
Măruț, mărgăritar.
 Să culeagă flori de tei.

Din cununa fetelor
Măruț, mărgăritar.
Din cununa fetelor

Din struțu feciorilor
Măruț, mărgăritar.
 Din struțu feciorilor

Gre’ iernita s-o picatu’
Măruț, mărgăritar.
Oile tăte or zbieratu
Măruț, mărgăritar.

9. Plecat-or, plecat (Maramureș) 


10. Îmbucură-te om bun (Transilvania)



Îmbucură-te om bun
Hoi, leru-i, leru-i Doamne(*)
C-am ajuns Sfântu’ Crăciun –
Hoi, leru-i Domn(**)
Eu vă spun la casa voastră(*)
Din Precista Maica noastră. (**)

S-o născut un Fiu frumos(*)
Pe Nume-L cheamă Hristos. (**)
În paiele grâului(*)
Şi-n florile fânului. (**)

Nu ca fiul domnilor, (*)
Ci-n poiata boilor. (**)
Încet, boii-L dudurară, (*)
Pântru coarne-L legănară. (**)

Toţi la El se închinară, (*)
Toţi la El se închinară, (**)
Toţi oamenii ce-au venit(*)
Din Apus şi Răsărit. (**)

Aceste zile senine(*)
Să le petreceţi cu bine. (**)
La mulţi ani, s-aveţi folos(*)
De Naşterea lui Hristos. (**)

11. Doină


12. În vârfuţul muntelui (Maramureș) 



13. Noi umblăm să colindăm 


14 a. Ia sculați boieri, sculați (Transilvania)



Ia sculați boieri, sculați 
Florile dalbe,
Priveghind vă bucurați

De maturați curțile
Si aprindeți făcliile.

Că vă vin colindători.
Noaptea pe la cântători.

Si nu v'aduc niciun rău;
Ci v'aduc pe Dumnezeu.

Mititel și 'nfăşețel, 
Curge mirul de pe el.

Faşa dalba de  mătasă,
Dumnezeu în astă casă.


14b. Sculați, sculați, boieri mari (Moldova)

14c. Ia, sculați boieri maria (Transilvania)

15. Fata dalba de-mparatu' (Transilvania)




16. Luatu-s-o, dusu-s-o (Transilvania)



Luatu-s-o dusu-s-o, 
luatu-s-o dusu-s-o,
Corindemi, Corindemi,
Luatu-s-o dusu-s-o.

Dumnezău cu Sân’ Pătru,
Dumnezau cu Sân’ Pătru,
Corindemi Corindemi,
La casa bogatului.

- Bună zâua bogat mare,
bună zâua bogat mare,
Corinde-mi, Corinde-mi,
Gata-i cina să cinăm?

- Gata-i, da’ nu-i pântru voi,
gata-i da nu-i pântru voi,
Corinde-mi Corinde-mi
Pântru domni mai mari ca voi.

Luatu-s-o dusu-s-o,
 luatu-s-o dusu-s-o,
Corinde-mi, Corinde-mi,
La casa săracului.

- Bună sara om sărac,
bună sara om sărac.
Corinde-mi, Corinde-mi,
- Mulțam’ vouă călători.

Gata-i prânzu’ să-l prânzâm,
gata-i prânzu’ să-l prânzâm?
Corinde-mi, Corinde-mi,
- Prânzu-i gata puțânel.

  Prânzu-i gata puțânel,
prânzu-i gata puțânel,
Corinde-mi, Corinde-mi,
Nu ne-om ajunje cu el.

Cât cu el nu ne-om ajunje,
cât cu el nu ne-om ajunje,
Corinde-mi, Corinde-mi,
Merge-om-n sat ș-om mai aduci’.

Luatu-s-o dusu-s-o,
luatu-s-o dusu-s-o
Corinde-mi, Corinde-mi,
Pe marjinea câmpului.

Când fu’ la mijloc da câmpu’,
când fu’ la mijloc da câmpu’
Corinde-mi, Corinde-mi,
Grăi dragu’ Dumnezău.

- Ia vezi Petru-n dreapta Mea,
ia vezi Petru-n dreapta Mea,
Corinde-mi, Corinde-mi
Spune-mi Petre ce-i vedea.

- Văd casa săracului,
văd casa săracului,
Corinde-mi , Corinde-mi
In mijlocul raiului.

Pe dinuntru-i zugravită,
pe dinuntru-i zugravită,
Corinde-mi, Corinde-mi
Pin’ afară-i văruit.

Si ces’ Domnu-nveselește
și ces’ Domnu-nveselește
Corinde-mi, Corinde-mi
Si-o-nchinăm cu sănatat’.

17. Si ne lasă gazda-n casa (Oltenia)


18. Leroileo, ici în ceastor curti (Muntenia)



19. Dumnezeu, dintru-nceput (Transilvania)




20. Pe-un picior de munte (Transilvania)


21. Steaua spre răsărit, plagial glas II, de Anton Pann




22. Cine sade-n asta casă (Transilvania)




23. Colindita nu-i mai lungă (Maramureș)


24. Noi umblam d-a corinda


25. Sculați, sculați boieri mari (Basarabia)




Legaturi:


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu